👉 Dwa lata bez porozumienia Miasta z PKP ws. przebudowy Warszawy Wschodniej. 
👉 Gdzie przetarg na projekt tunelu między Pragą-Północ a Pragą-Południe?
👉 Panie Wiceprezydencie Olszewski, czy doczekamy podpisania porozumienia?

Remont kolejowej linii średnicowej w zasadzie już się zaczął 🏗️. Jego symbolicznym początkiem jest start prac przy przebudowie znajdującego się na Ochocie dworca Warszawa Zachodnia. Tam zarówno Ratuszowi jak i odpowiedzialnej za dworce i tory spółce PKP Polskie Linie Kolejowe udało się dogadać i podpisać stosowne porozumienia, aby pod ziemią mógł powstać tunel tramwajowy 🚊 wraz z wygodną przesiadką na dworzec 🚶‍♀️🚂

Dwa lata bez porozumienia

Przypominamy – już w listopadzie 2020 roku alarmowaliśmy na konferencji z Miasto Jest Nasze i Stowarzyszeniem Wiatrak, że Ratusz ignoruje pisma od PKP PLK w sprawie podpisania stosownego porozumienia w sprawie budowy połączenia między Pragą-Północ a Pragą-Południe za dworcem Warszawa Wschodnia. Pierwsze pismo w tej sprawie wpłynęło do Ratusza w dniu 29 stycznia 2019 roku, a więc już ponad dwa lata temu‼

Zgodnie z tym, czego dowiedzieliśmy się na spotkaniu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, zaczęły się też prace nad porozumieniem w sprawie remontu Alei Jerozolimskich. Tymczasem w kwestii wschodniego odcinka trasy kolejowej zapadła głucha cisza. Nie wiadomo, jaki jest status m.in.:

  • Nowego połączenia dla komunikacji zbiorowej i indywidualnej za dworcem Warszawa Wschodnia łączącego Grochowską z Kijowską i Kawęczyńską 🚊🚍🚶‍♂️🚴;
  • Dodatkowych przejazdów pieszo-rowerowych, np. między Markowską a Lubelską 🚶‍♂️🚴;
  • Ułatwień dla pasażerów przesiadających się z przystanku Warszawa Stadion na tramwaje w ulicy Targowej, np. dodatkowego wejścia od ul. Zamoyskiego 🚊🚶‍♂️;
  • Zmian w organizacji ruchu pod wiaduktami na Targowej i Zamoyskiego – czy przy przebudowie nie przydałyby się np. dodatkowe przejazdy rowerowe 🚴?
  • Przebudowy nasypu między ulicami Zamoyskiego a Targową, gdzie według sugestii Miasto jest Nasze linia kolejowa mogłaby przebiegać po estakadzie pod którą znajdowałyby się pawilony usługowe lub gastronomiczne 🥤🍔, podobnie jak np. we Wrocławiu.

Tymczasem według Ireneusza Merchela, prezesa spółki PKP PLK, czasu na uwzględnienie uwag miasta w projekcie przebudowy jest coraz mniej. Idealnie byłoby wszystko uzgodnić i podpisać porozumienie do końca marca bieżącego roku‼

Szansa na nowe rozdanie

Ostatnie zmiany w ratuszu, podczas których wiceprezydent Robert Soszyński stracił kontrolę nad działaniami Biura Polityki Mobilności i Transportu to dla tej inwestycji szansa na nowe otwarcie. Kolejne miesiące opóźnienia niosą ryzyko tego, że kolejarze po prostu zaprojektują przebudowę trasy średnicowej bez udziału miasta, co na kolejne kilkadziesiąt lat zablokuje szanse na zmiany w układzie komunikacyjnym na Pradze 🤦‍♀️

Panie Wiceprezydencie Olszewski – czekamy! Zegar tyka ⏰